Domingo már jön, Madonna még túl drága
www.mfor.hu 2006.07.20. 18:30
Bár egymás után lépnek fel a fővárosban a világsztárok, a legnépszerűbb előadók gázsiját Budapest még nem tudja megfizetni. A koncertszervezés csak a nagyban gondolkodók számára jó üzlet, az augusztusi Domingo-koncert költségvetése - a művészek gázsiját nem számítva - a 200 millió forintot is meghaladja, tudta meg az mfor.hu.
A nyár komolyzenei sztárvendége Budapesten eredetileg Luciano Pavarotti lett volna, de betegség miatt elmarad a világhírű előadó turnéja. A szervezők azonban nem akarják élmény nélkül hagyni a műfaj szerelmeseit, így rekordidő alatt más ismert előadókat beszéltek rá a magyarországi szereplésre. Placido Domingo mellett napjaink legkeresettebb fiatal mexikói sztártenorja, Rolando Villazón, valamint egy másik világhírű szoprán (vele még tárgyalnak) lép majd fel a Puskás Ferenc Stadionban augusztus 24-én, a hazai művészeket pedig Edwin Marton képviseli.
A program módosítása a szervezők számára 10 millió forintos nagyságrendű többletkiadással jár. Le kell ugyanis cserélni az országosan terített Pavarotti-plakátokat az új fellépőket ábrázoló poszterekre. Bár a reklámfelületeket az eredetileg tervezett koncert miatt már lefoglalták a szervezők, az új promóciós anyagok gyártása is tetemes összegbe kerülhet - mondta el lapunknak Fehér Zsolt, az eseményt szervező cég producere.
A szervező cég |
Pavarotti budapesti fellépését a Megakoncert 2006 Produkció álmodta meg. Az erre az alkalom- ra létrehozott projektcég szervezi az augusztusi Domingo-Villazón és Edwin Marton koncertet is. | Madonna túl drága nekünk
A koncertszervezés kellő érdeklődés mellett jókora nyereséget hozhat a szervezőknek, igazán jelentős profitra azonban csak a nagy volumenben gondolkodók számíthatnak. Egy kisebb csarnokban vagy színházteremben megrendezett esemény után jó esetben is csak 300-400 ezer forint marad a producercég markában.
Az üzletet azonban megnehezíti, hogy a valóban kapós előadók olyan költségesek, hogy Magyarország csak kivételes esetben tudja megfizetni őket. Madonna például idén nyáron 7 millió euró körüli összegért vállalt fellépést Prágában, miközben Budapest 4 milliós ajánlatát állítólag visszautasította az énekesnő. Hozzá hasonlónagyságrendű gázsija - forrásunk szerint - még George Michaelnek van, ő azonban nem vállal koncertfellépéseket. A hírek szerint Barbara Streissand 1 millió dollár körüli összegért áll színpadra.
Egy tenorsztár olcsóbb egy popkirálynál
Míg a popsztárok akár 5-6-7 millió eurót is elkérnek egy műsorért, a leghíresebb komolyzenei előadókat már 1 milliós euró áron is el lehet hozni Budapestre - tudtuk meg. Ennek oka, hogy a klasszikus zene nem vonz akkora tömegeket, mint a tévében, rádióban és diszkókban megállás nélkül hallható könnyűzene. Magyarország esetében ez hatványozottan igaz, hiszen nem vagyunk része a nemzetközi "zenei vérkeringésnek."
Az augusztusi rendezvényen a legnagyobb költség egyértelműen az előadók gázsija, amely többszáz millió forintos tételt jelent. Magának a koncertnek a megszervezése - az utaztatással, a szállodafoglalással, a műszaki háttér biztosításával és a teremköltséggel együtt, a fellépőknek járó pénzt nem számítva - meghaladja a 200 millió forintot. Az állami kézben lévő Puskás Ferenc Stadion bérlése megegyezéstől függően több tízmillió forintba kerülhet.
Sztárok hete |
A hét közepén több világhírű énekes is fellépett Budapesten. Kedden Eric Clapton a Sportarénában, szerdán Robbie Williams a Népstadionban adott koncertet. | A szervezőknek jól jön, hogy a koncertek büdzséjébe - feltéve, hogy jó kapcsolatokkal rendelkeznek - reklámért cserében a vállalatok is beszállnak. Ezek az összegek azonban a kiadásokhoz képest - főképp Magyarországon - csekély mértékűek, állítja Fehér Zsolt. Míg más országokban a reklámbevételek egy Pavarotti- vagy Domingo-koncert esetében elérik a 2-3 millió eurót, itthon szerencsés esetben sem haladják meg a 40-50 millió forintot. Kevés pénz jut kulturális szponzorációra, a támogatási portfólióban ugyanis sok cégnél egyelőre nem szerepel kiemelt helyen a magaskultúra.
A szervezőnek azzal is számolnia kell, hogy a televíziós közvetítés jogait sem tudják eladni, mivel a hazai tévétársaságok a nemzetközileg alkalmazott jogdíjak tizedét sem kívánják kifizetni. A Nyugat-Európai országokban vagy az Egyesült Államokban ez szintén több millió eurós összeget jelent.
Nagy Vajda Zsuzsa
|