Friss hírek : KI AZ AZ ŐRÜLT, AKI OPERÁT HALLGAT A SZIGETEN? |
KI AZ AZ ŐRÜLT, AKI OPERÁT HALLGAT A SZIGETEN?
unikornis.hu 2016.08.16. 18:35
Helló, eltévedtetek? Ugye tudjátok, hol vagytok? Ez itt az operaszínpad. Szeretitek az operát? Mert ha nem, nyugodtan menjetek tovább. Ez végül is a szabadság szigete.
... Jogos a kérdés, mit keres az opera a Szigeten? Ha egy színvonalas borszaküzletben kézműves sörválogatás is kapható, akkor az operának is van helye a fesztiválon. Hogy mennyire, azt végül is megerősíti a tény: már tíz éve egy héten keresztül minden nap összejön 100-200 fiatal (és nem annyira fiatal) hogy ezt a tájidegen zenét hallgassa....
... Vajda Gergely karmester igazi showman, pár éve kitalált egy programot, vezényelni tanít. Conduct me!
Itt aztán mindenki tesztelheti, igaza volt-e Bochkor Gábor tavalyi, erősen provokatívra sikeredett kijelentésének: a karmester a világ legnagyobb szélhámosa, hiszen a zenekar nélküle is el tudja játszani a szimfóniát.
Ebből a vicces kis játékból is kiderül, jobb, ha Norman Lebrechtre, a világ legismertebb komolyzenei kritikusára hallgatunk:
" a karmester a világ legnagyobb mágusa."
A kérdést Hábetler András basszbariton a babzsákokon heverő fiatalokhoz intézi, természetesen angolul. A brit, holland, német, francia, belga és mindenféle nemzetiség közül azonban senki sem tápászkodik fel.
Jogos a kérdés, mit keres az opera a Szigeten? Ha egy színvonalas borszaküzletben kézműves sörválogatás is kapható, akkor az operának is van helye a fesztiválon. Hogy mennyire, azt végül is megerősíti a tény: már tíz éve egy héten keresztül minden nap összejön 100-200 fiatal (és nem annyira fiatal) hogy ezt a tájidegen zenét hallgassa.
Ha a Szigeten van annak a szónak értelme, hogy csend, akkor ezt az értelmet a Fidelio Klasszikus opera- és jazzszínpadon kell keresni. Ami pusztán annyit jelent, hogy nem tízezerrel dübörög a háttérben a zene, hanem csak ezerrel.
Most is, miközben a sátor boltíve alatt Vajda Gergely Mozart Varázsfuvolájából vezényel részleteket. Pár jelenet Alföldi Róbert rendezéséből, a teljes operát a tavalyi Armel Fesztiválon mutatták be: Tamino gumicsőbe csavarodott, az Éj Királynője egy kontroll freak, Papageno pirulákon él, Pamina paranoiás, Papagena pedig fiatalkorú alkoholista a Sarastro által irányított intézetben.Tényleg baromi jó. Itt van pár pillanat a végéből. Az ováció önmagáért beszél:
http://videa.hu/videok/unikornis/zene/varazsfuvola-szigeten-alfoldi-robert-mozart-zJWB2YBWZCYWLwEs
Vajda Gergely karmester igazi showman, pár éve kitalált egy programot, vezényelni tanít. Conduct me!
Itt aztán mindenki tesztelheti, igaza volt-e Bochkor Gábor tavalyi, erősen provokatívra sikeredett kijelentésének: a karmester a világ legnagyobb szélhámosa, hiszen a zenekar nélküle is el tudja játszani a szimfóniát.
Ebből a vicces kis játékból is kiderül, jobb, ha Norman Lebrechtre, a világ legismertebb komolyzenei kritikusára hallgatunk: a karmester a világ legnagyobb mágusa.
Aprogram csúszik bő negyedórát. Kíváncsian várom, a Magyar Állami Operaház Opera a Szigetenprogramja mivel tudja a babzsákhoz szegezni a fiatalokat.
MIvel tudja a babzsákhoz szegezni a fiatalokat?
Fotó: Szabó Gábor - Origo
Hábetler András szintén remek showman. Rendesen interaktívra veszi a figurát, ahogy a Szigeten kell. Meginterjúvolja a fiatalokat, ki milyen operát szeret? Röpködnek a nevek, Puccini, Verdi, Wagner, Mozart, valaki mellettem nagyot rikkant, Händel, jeee!
Na, ezek közül ma egyiket sem fogjátok hallani, mondja a basszbariton. Egy pillanatra még a háttérben dobogó rockszív is kihagy egy ütemet. Látom az arcokon a csodálkozás nemzetközi kifejezését. Miért van más opera is?
Ma este bizony magyar operákból és operettekből fogunk részleteket hallani. Tudom, mi nem erről vagyunk híresek, így Hábetler, hiszen operában bármelyik nemzet jobb nálunk. Minket a gulyásról meg a paprikáról ismernek. Puccinit és Verdit bármikor bárhol hallhattok, de magyar operát és operettet csak itt és most.
Azzal bele is csapnak Bánk bán keserű bordalába. Van valami bizarr abban, ahogy a rendezés megpróbálja eladni a hungarikumot. Ami sikerül: az Operaházra jellemző áporodott avíttságot átmenteni a Szigetre. Az opera műfaját Magyarországon - egy-két kivételtől eltekintve - egyelőre sem a rendezők, sem a karmesterek nem tudják megújítani, megtölteni új mondanivalóval és élettel, csupán a régi kliséket ismételgetik. A táncosok pompom-haja nemzeti trikolorban pompázik. Lazák és modernek akarunk lenni, de az egész produkción inkább az izzadtságszag érződik, mint a lazaság és modernség.
A poénok is közhelyek, márpedig nehéz olyan viccen nevetni, aminek ismerem a csattanóját. Ilyen a Kill Billnek öltöztetett francia királylány a János vitézből (Kacsóh Pongrác). Jó ötlet lenne, de csak erőltetett klisé marad, nincs szerves áthallás. Háry János tankos jelenetében viszont van, de az meg álszenteskedés. Hábetler András, egyébként pazar hangon zengi az A jó lovas katonának de jól vagyon dolga című ismert „slágert".
A katonák virágokat és gyerekrajzokat mutogatnak, Hábetler egy óriási világbékezászlóval rohangál. Milyen jó lenne, ha ez a jelenet valóban a magyar valóságot tükrözné. Ha arról szólna, milyen jó fejek vagyunk, nem gyűlölködünk, az idegeneket befogadjuk, és amúgy is ezerrel dolgozunk a világbékén.
És mintha csak a gondolataimban olvasna, odahajol hozzám egy középkorú holland nő a szomszéd babzsákról és borgőzös hangon a fülembe súgja: „Your politics are crazy but Sziget Party is the real island of freedom”. Vagyis, a politikátok őrült, de ez itt tényleg a szabadság szigete.
(Címlapi kép: Opera a szigeten / Szabó Gábor)
|