Placido Domingo
www.uno.hu/music 2006.06.02. 07:46
a világ egyik legnagyobb énekművésze és legjelentősebb művész egyénisége. Ő egy személyben énekes, karmester és művészeti szakember.
Negyvenöt éve, tizenhat éves kora óta szinte megállás nélkül, állandóan dolgozik, tanul, utazik és előadásokon vesz részt és úgy érzi, hogy egyre többet teljesít.....
Domingo rendkívül hajlékony, formálható hangi adottságokkal született, melyet hamar megtanult tudatosan használni. Nagy szerencséjére jó egészségi állapottal és kitűnő állóképességgel rendelkezik. Operaénekesként napjainkig 119 (!) különböző szerepet mondhat magáénak, többet, mint bármelyik más tenorista a zenei életben.
Repertoárja átível Mozarttól Verdi-ig, Berlioztól Puccini-ig, Wagnertől Ginastera-ig terjedő széles hangskálán. A világ minden jelentősebb operaházában énekel, több mint 100 hanglemezt készített, melyek közül 93 teljes opera felvétel. Ugyanazon szerepekből gyakran több felvétele is készült, melyeket eddig már 9 Grammy Díjjal is kitüntettek. Több mint 50 videofelvétele és 3 színházi előadásának filmfelvétele készült el, köztük Zeffirelli „Traviata”-ja és „Otello”-ja, valamint Rossi „Carmen”-je. Ő énekelte-játszotta Cavaradossi szerepét abban a híres televíziós „Tosca” előadásban, mely Rómában az eredeti helyszíneken játszódott és 117 országban több mint egy milliárd ember láthatta.
Amikor megnyitotta a Metropolitan Opera 1999-2000-es szezonját a „Bajazzók” operával, Domingo már a 18. évadnyitó estjét énekelte. Ekkor a New York Times címlapos riportot készített vele, mert megdöntötte Caruso régi rekordját, aki 17 alkalommal volt részese az évadnyitó esteknek.
Opera-karmesterként minden fontosabb színházban vezényelt a Metropolitan-tól a londoni Covent Garden-ig, a bécsi Operától a Los Angeles-i Music Center Opera-ig. Számos szimfonikus zenekari koncertet is dirigált, többek közt a Chicago Szimfonikusokat és a London Szimfonikusokat, de több lemezfelvételt készített karmesterként is. Művészeti szakemberként Domingo volt a zenei igazgatója a Sevilla-beli EXPO 1992 világkiállításnak és ez a pozíciója lehetővé tette, hogy Sevillába hívhassa a világ vezető zenekarait és operaegyütteseit, így többek közt a MET társulatát is. 1996-97-es évadtól a Washington Opera művészeti igazgatója, majd a 2000-2001-es szezontól ugyanezt a pozíciót tölti be Los Angeles Opera-nál is, melynek egykori alapítója és már hosszabb ideje művészeti tanácsadója és állandó vendég karmestere is.
1941. január 21-én született Madridban.
A világhírű tenor első énekóráit szüleitől kapta, majd nyolcéves korában a családjával Mexikóba költözött, és az ottani konzervatóriumban folytatta tanulmányait. Igazi csodagyerek volt főképp a zongora mellett, alig több, mint tíz évesen már saját tanítványai voltak. Hangját először a baritonban próbálta ki, csak később tért át tenorra, 1960-ban, a mexikóvárosi Operában lépett fel először. Még ugyanebben az esztendőben Joan Sutherland partnereként Dallasban is énekelt, 1962-ben pedig a tel-avivi Operához szerződött.
Operaénekesként Monterrey-ben a „Traviata” Alfred-jeként lépett először színpadra, majd ezt követően két és fél évet töltött az Izraeli Nemzeti Operánál, ahol 280 előadásban 12 különböző szerepet alakított. 1966-ban Ginastera „Don Rodrigo” című operájának címszerepét énekelte a mű amerikai bemutatóján a New York City Operában. A szerep mind a mai napig állandóan szerepel repertoárjában. 1968-ban az „Adriana Lecouvreur” Maurizio szerepében lépett először a Metropolitan Opera színpadára, ahol azóta több mint 400 előadásban és 42 különböző szerepben ma is rendszeresen fellép. Domingo gyakran fellép a legnagyobb operaházakban, mint a Scala Milanóban, a Bécsi Opera, a Covent Garden Londonban, a Bastille Opera Párizsban, a San Francisco Opera, a Lyric Opera Chicagoban, a Music Center Opera Los Angelesban, a barcelonai Liceu-ban, a Teatro Colon-ban Buenos Aires-ben, valamint a Bayreuth-i és Salzburg-i Fesztiválon is.
Repertoárjának 119 különböző szerepe magában foglalja az olasz és francia operairodalom minden jelentős figuráját. Állandó kihívást jelentettek számára az új szerepek, különösképpen a német repertoár darabjai, Wagnertől a „Parsifal”, a „Lohengrin”, vagy a „Walkür” Siegmund-ja, nem beszélve a „Mesterdalnokok”, a „Tannhauser”, a „Bolygó hollandi”, vagy Richard Strauss „Árnynélküli asszony”-ának, Weber „Oberon”-jának és Beethoven „Fidelio”-jának lemezfelvételéről.
Különösképpen figyelemre méltó Domingo érdeklődése az új zeneművek irányába, melyekkel gazdagította repertoárját, ilyen például Ginastera „Don Rodrigo”, Menotti „Goya” című operák címszerepei, vagy legutóbb Anton Garcia Abril „Divinas Palabras” világpremierje 1997 októberében Madridban, a csodálatosan felújított Teatro Real-ban. A közelmúltban élete első orosz nyelvü főszerepét énekelte Csajkovszkij „Pique Dame” című operájában a Metropolitan-ben és a Bécsi Operában. Rendkívüli aktivitására jellemző, hogy az elmúlt évadban énekelt a „Fedora”-ban Buenos Airesban, Washingtonban,és Rómában, a „Carmen”-ben Los Angeles-ben, a „Sámson és Delila”-ban a MET-ben és Madridban, a „Simone Boccanegra”-ban, a „Pique Dame”-ban a MET-ben és Bécsben is, valamint a „Le Cid”-ben Sevilla-ban. Párizsi bemutatkozásának 25. évfordulóján a „Walkür” első felvonását és a „Sámson” második felvonását énekelte. Karmesterként irányította a MET-ben az „Aida”, a Washington Operában a „Sámson és Delila” , valamint Veronában a „Carmen” előadásait, de vezényelt a Bécsi Filharmonikusok Johann Strauss koncertjén is Londonban.
Domingo megszámlálhatatlan koncertet adott szerte az egész világon, Távol-Kelet-től Dél-Amerikáig, az USA-tól Európa minden országáig. Ő volt az első klasszikus művész, aki szóló koncertet adott New York-ban a Central Parkban, ahol a rossz idő ellenére több mint 400.000 ember hallgatta meg. A „Három Tenor” koncertekkel – Luciano Pavarotti és José Carreras társaságában – szerte a világon, Rómától Los Angelesig, New York-tól Tokyo-ig, Melbourne-től Londonig és Párizsig, Sao Paolo-tól Szöulig és Peking-ig példátlan sikereket aratott.
Domingo kiemelten foglalkozik a tehetséges fiatal énekesek támogatásával, melynek érdekében hozta létre évente megrendezésre kerülő énekversenyét, mely az „Operalia” nevet viseli és már eddig olyan városokban került megrendezésre, mint Párizs, Mexico City, Madrid, Bordeaux, Tokyo, Hamburg, Puerto Rico, Los Angeles és Washington. Ez a rendezvény a világ legnagyobb nemzetközi versenye, melyen évente 180.000 dollár jutalom kerül kiosztásra a legjobbak között Alberto Vilar üzletember támogatásával. Az „Operalia” sok tehetséges énekes számára nyit kaput a nemzetközi elismerés felé, de nemcsak a díjak megszerzésével, hanem azért is mert maga Domingo folyamatosan figyelemmel kíséri jövőbeli pályafutásukat.
Placido Domingo egy különleges jótékonysági koncertjével dollármilliókkal támogatta az 1985-ös mexikói földrengés áldozatait, ahol ő maga is elvesztette négy hozzátartozóját. Napjaink közönségének egyik legmegbecsültebb és legjobban tisztelt művésze. Pályafutása alatt a sajtó is a legnagyobb elismerésekkel illette, például a Newsweek Magazine borítója „Az Opera Királya” szalagcímmel, az olasz Corriere Della Sera első oldala „a zene egy igazi reneszánsz embere” főcímmel jelent meg.
Domingo mámint karmester is világhírnévre tett szert, ezirányú karrierje New Yorkban kezdődött, ahol 1973-ban a Traviatát vezényelte először.
Később művészeti tanácsadóként működött a Los Angeles Music Center Operánál és az 1992-es sevillai világkiállításon.
1990 óta rendszeresen mint „a három tenor" lépnek fel Luciano Pavarottival és Jose Carrerassal. Placido Domingo 1996-ben elvállalta a washingtoni opera zenei vezetőjének tisztségét. 1992-ben ők hárman készítették el a Barcelonai olimpia hivatalos albumát, amelyen többek között Freddie Mercury is közreműködött.
2002. augusztus 9-én az Uno.hu közreműködésével Budapesten koncertezik az újpesti labdarúgó stadionban.
| 
Diszkográfia:
|
Wagner:Scenes From The Ring 2002 Verdi:Otello 2002 Quieremo Mucho 2002 Puccini:Great Opera Arias 2002 100 Anos De Mariachi 2002 Xmas With Placido Domingo 2001 Verdi:Don Carlo 2001 The Verdi Tenor 2001 Mahler, Das Lied von der Erde 2001 Canciones De Amor 2001 The Young Domingo: Romantic Arias 2000 O Paradis: The Great Voice Of Placido Domingo 2000 Mi Historia 2000 Classic Tenor Arias 2000 Be My Love 2000 Wagner, Tannhauser (Highlights) 1999 Mariachi 1999 Cantos Aztecas 1999 100 Anos De Mariachi 1999 Tenor's Christmas 1998 Golden Voice Of Placido Domingo 1998 Golden Voice Of Placido Domingo 1998 For Love 1998 Desires 1998 Vol 3 1997 Vol 2 1997 Vol 1 1997 De Mi Alma Latina 2 1997 3 CD Set 1997 Popular Favorites 1996 Man Of La Mancha 1996 Celebration Of Christmas 1996 Best Of Christmas In Vienna 1996 Bajo El Cielo Espanol (Under The Span) 1996 Golden Voice Of 1995 Golden Voice Of 1995 De Coleccion 1995 Christmas Favorites From The W 1995 Amadeo Vives:Dona Francisquita 1995 Greatest Hits 1994 First Placido Domingo Internat'l Voic 1994 Women In My Life 1993 Entre Dos Mundos 1992 Domingo Vol 02 1992 Domingo Vol 01 1992 Domingo Songbook 1992 Great Love Scenes 1990 My Life For A Song 1983 Perhaps Love 1981 |
|